Badania
Badania naukowe prowadzone w Zakładzie
- Silniki rakietowe
- chemiczne zasilane stałym materiałem pędnym;
- chemiczne zasilane ciekłym materiałem pędnym – mono i bi-propellant;
- niechemiczne gazowe: cold gas, resistojet;
- ekologiczne rakietowe materiały pędne;
- ablacyjny system ochrony termicznej;
- Silniki tłokowe
- katalityczne układy oczyszczania spalin;
- niekonwencjonalny silnik beczkowy;
- wtrysk paliw gazowych i ciekłych;
- Badania podstawowe spalania i detonacji
- zapłon, propagacja i gaszenie płomieni i detonacji;
- bezpieczeństwo wodorowe;
- parametry palności paliw ciekłych i gazowych;
- proces samozapłonu ciekłych, rakietowych materiałów pędnych
- Modelowanie komputerowe spalania i detonacji
- silniki tłokowe – przepływy, spalanie, wtrysk paliwa;
- fale deflagracyjne i detonacyjne, DDT;
- palniki;
- napędy odrzutowe
- Badania eksperymentalne procesu spalania detonacyjnego
- badania eksperymentalne podstawowych parametrów detonacji
- badania eksperymentalne rakietowych silników detonacyjnych RDE
- badania eksperymentalne odrzutowych silników detonacyjnych RDE (air breathing)
Laboratoria badawcze ZSL:
- Tłokowych silników beczkowych – dr inż. Paweł Mazuro
- Modelowania komputerowego silników tłokowych – dr inż. Łukasz Kapusta
- Napędów detonacyjnych – dr hab.inż. Jan Kindracki, prof.uczelni
- Fal uderzeniowych i detonacji – dr inż. Wojciech Rudy
- Badania paliw – dr inż. Wojciech Rudy
- Silnika turbowałowego GTD-350 – dr hab.inż. Marian Gieras, prof.uczelni
- Małych silników odrzutowych - dr hab.inż. Marian Gieras, prof.uczelni
- Diagnostyki laserowej – dr inż. Łukasz Kapusta
- Napędów rakietowych – dr inż. Łukasz Mężyk
- Modelowania komputerowego spalania i detonacji – dr inż. Mateusz Żbikowski
Krajowe projekty badawcze
Lp. | Projekt | Rodzaj | Kierownik | Lata realizacji |
1 | Wykorzystanie komputerowej tomografii pojemnościowej w badaniach komór spalania silników turbino-odrzutowych. | KBN PB1588/T12/2004/26 | Dr inż. Z. Gut | 2004-2006 |
2 | Badania modelowe silnika odrzutowego o ciągłym spalaniu detonacyjnym | MNISW 1831/T12/2005/29 |
Prof. P. Wolański | 2005-2008 |
3 | Badanie dynamiki rozpylania pyłów osiadłych przez propagującą falę uderzeniową i w ciągłym przepływie powietrza | MNiSW 0719/T02/2006/31 |
Prof. R. Klemens | 2006-2009 |
4 | Badania silnika o zapłonie iskrowym wyposażonego w nowy system spalania z półotwartą komorą spalania | MNiSW 1136/T02/2003/30 |
Dr inż. T. Leżański | 2006-2009 |
5 | Symulacje numeryczne procesu detonacji w silniku wykorzystującym wirującą detonację | MNISW PBS 84/SIN/2006/02 | Dr inż. Z. Gut | 2006-2009 |
6 | Konstrukcja 5-cylindrowego wysokoprężnego bezkorbowego silnika lotniczego o pojemności 3000 cm3 i o osiach cylindrów równoległych do osi wału silnika | KBN R10 045 03 Rozwojowy | Prof. A. Teodorczyk | 2007-2009 |
7 | Opracowanie typoszeregu aktywnych superszybkich systemów tłumienia wybuchów przemysłowych | MNISW-rozwojowy 0532/R/2/T02/07/02 |
Prof. R. Klemens | 2007-2010 |
8 | Fizyczny proces formowania gradientowych wielowarstwowych powłok metodą detonacyjną na podłoża tytanowe i stali niskowęglowej | MNiSW 0245/B/T02/2007/33 |
Dr inż. P. Oleszczak | 2007-2010 |
9 | System Pojemnościowej Tomografii Komputerowej do wizualizacji płomieni | NCBiR NR06-0002-04/2008 rozwojowy | Prof. P. Wolański | 2008-2011 |
10 | Modelowanie spalania w skali podsiatkowej metody LES w silnikach HCCI | N N509 082437 Badawczy własny NCN |
Prof. A.Teodorczyk | 2009-2011 |
11 | Badania eksperymentalne wirującej detonacji w komorze zasilanej mieszaniną hybrydową | MNiSW 0838/B/T02/2009/37 | Dr inż. J. Kindracki | 2009-2012 |
12 | Określenie parametrów „flash point” i „explosion point”dla wybranych paliw ciekłych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo magazynowania i transportu tych paliw | NCBiR 0968/R/T02/2010/10 Badawczy rozwojowy |
Prof. A. Teodorczyk | 2010-2013 |
13 | Popularyzacja osiągnięć nauki polskiej i swiatowej w zakresie w zakresie przyszłościowych trendów w procesach spalania w silnikach tłokowych | NCBiR POKL UDA-POKL.04.02.00-00-085/09-00 | Mgr. inż. P. Ćwikowski/Prof. A. Teodorczyk | 2010-2013 |
14 | Skuteczna ochrona przed wybuchem | KOMAG | Prof. R. Klemens | 2010-2013 |
15 | Analiza procesu spalania w nowym systemie spalania do silników o zapłonie iskrowym przy zastosowaniu maszyny pojedynczego sprężu silnika wizualizacyjnego i produkcyjnego | MNiSW/NCN 4777/B/T02/2010/38 |
Dr inż. T. Leżański | 2010-2013 |
16 | Badania, ocena i opracowanie zasad ograniczenia zagrożeń w procesach samozapłonu mieszanin metanowo-wodorowo- powietrznych | NCBiR Program Wieloletni pn. „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” |
Prof. A. Teodorczyk | 2011-2013 |
17 | Badanie nieustalonych procesów wymiany ciepła w urządzeniach o małych wymiarych | NCN UMO-2011/03/N/ST8/05367 |
Dr inż. Ł. Mężyk | 2012-2014 |
18 | Badania eksperymentalne komory spalania z wirującą detonacją do napędu turbiny gazowej | NCN SONATA
|
Dr inż. J. Kindracki | 2013-2016 |
19 | Wykorzystanie Pojemnościowej Tomografii Komputerowej do monitorowania przeływu strumienia masy roślinnej dla potrzeb mapowania plonów | NCBiR PBS PBS2/A8/18/2013 | Dr inż. Z. Gut | 2013-2016 |
20 | Badania zjawiska parowania i mieszania podczas wtrysku paliwa w warunkach nadkrytycznych oraz gwałtownego wrzenia | NCN Projekt badawczy |
Prof. A. Teodorczyk | 2013-2016 |
21 | Badanie procesu termicznego rozkładu nadtlenku wodoru (H2O2) | NCN OPUS6 UMO-2013/11/B/ST8/04431 |
Prof. P. Wolański | 2014-2017 |
22 | Badania wpływu stopnia jonizacji generowanego w procesie spalania na jakość obrazów w Pojemnościowej Tomografii Komputerowej | NCN OPUS5 UMO-2013/09/B/ST8/01735 | Dr inż. Z. Gut | 2014-2017 |
23 | Opracowanie i walidacja modelu laboratoryjnego robota kosmicznego zawierającego układ silników resistojet | NCBiR PBS PBS3/A3/22/2015 | Prof. P. Wolański | 2015-2017 |
24 | INTEX - Innowacyjne technologie zabezpieczeń przed wybuchem, w tym obiektów szczególnie chronionych | NCBiR DOBR-BIO4/052/13073/2013 |
Prof. A. Teodorczyk | 2013-2016 |
25 | Opracowanie układów mieszania i konwersji roztworu wodnego mocznika w systemach SCR w celu uruchomienia produkcji układu wylotowego dla silników o zapłonie samoczynnym, spełniającego normy emisji Euro 7 | NCBR Program Operacyjny Inteligentny Rozwój |
Prof. A. Teodorczyk | 2015-2018 |
26 | Opracowanie technologii silników rakietowych na ciekły materiał pędny do zastosowań w nośnikach rakietowych nowej generacji - HIPERGOL | NCBiR „Programy i projekty – obronność i bezpieczeństwo” |
Dr hab. inż. J. Kindracki | 2016-2020 |
27 | Badania wysokosprawnego silnika wykorzystującego technologię HCCI do zastosowań w energetyce rozproszonej | NCBiR PBS |
Dr inż. P. Mazuro | 2016-2020 |
28 | Opracowanie projektu elementów układu wykonawczego dla sterów gazodynamicznych | MESKO S.A. | Dr hab. inż. J. Kindracki | 2017-2018 |
29 | Opracowanie i wykonanie demonstratorów układów wykonawczych dla sterów gazodynamicznych PB-1 i PB-2 | MESKO S.A. | Dr hab. inż. J. Kindracki | 2018-2019 |
30 | Catalyst bed for 1N Class HTP Thruster | JAKUSZ SpaceTech Sp. Z o.o. - w ramach umowy z ESA | Dr inż. Ł. Mężyk | 2018-2020 |
31 | Proces mieszania przegrzanej strugi cieczy w warunkach silnego przepływu ośrodka gazowego | NCN OPUS 15 |
Prof. A. Teodorczyk | 2019-2022 |
Europejskie projekty badawcze
Lp. | Akronim | Tytuł | Program | Kierownik | Lata realizacji |
1. | SAFEKINEX | SAFe and Efficient hydrocarbon oxidation processes by KINetics and Explosion eXpertise and development of computational process engineering tools | FP5 | Prof. P.Wolański | 2002-2006 |
2. | HYSAFE | Safety of Hydrogen as an Energy Carrier | FP6 Network of Excellence | Prof. A. Teodorczyk | 2004-2008 |
3. | ECO-Engines | Energy Conversion in Engines | FP6 Network of Excellence | Prof. A. Teodorczyk | 2004-2006 |
4. | BEAUTY | Bio-Ethanol Engine for Advanced Urban Transport by Light Commercial Vehicle & Heavy Duty | FP7 | Prof. A. Teodorczyk | 2009-2010 |
5. | DETHYD | Detonations in Partially Confined Layers of Hydrogen-air mixtures | FP7 | Prof. A. Teodorczyk | 2010-2011 |
6. | GENFUEL | Addressing fundamental challenges in the design of new generation fuels | FP7 Marie Curie Action | Prof. A.Teodorczyk | 2013-2017 |
7. | KNOCKY | Knock prevention and increase of reliability and efficiency of high power gaseous internal combustion engines | HORIZON 2020 | Dr Ł Kapusta | 2015-2019 |
Międzynarodowe projekty badawcze
Lp. | Projekt | Kierownik | Lata realizacji |
1. | Experiments on turbulent combustion of hydrogen-air mixtures and possible DDT in a confined channel, SHIMIZU Corp. Japonia | Prof.A.Teodorczyk | 2006 |
2. | P&W - Testowanie układu elektrod do wizualizacji 3-D | Prof. P. Wolański | 2006-2007 |
3. | P&W - Eksperymentalne badania 3-D Pojemnościowej Tomografii Komputerowej | Prof. P. Wolański | 2009 |
4. | ESMO - Europejski Studencki Księżycowy Orbiter-European Satellite Moon Orbiter | Dr inż. A. Kobiera | 2009-2013 |
5. | PECS - Gazowy rezystancyjny silnik korekcyjny dla sztucznych satelitów średnich rozmiarów | Dr inż. A. Kobiera dr inż Ł. Mężyk | 2009-2013 |
6. | PECS - Rozwój i poprawa edukacji studentów w dziedzinie technologii kosmicznej na Politechnice Warszawskiej | Prof. P. Wolański | 2009-2016 |
7. | P&W - Eksperymentalne badania 3-D Pojemnościowej Tomografii Komputerowej | Prof. P. Wolański | 2010 |
8. | P&W - Electrical Capacitance Tomography | Prof. P. Wolański | 2011 |
9. | P&W Canada - Experimental Research on 2-D Electrical Capacitance Tomography for Annular Combustor | Prof. P. Wolański | 2011-2013 |
10. | ASTRIUM - Studium warunków wymiany ciepła w silniku wykorzystującym zjawisko wirującej detonacji | Prof. P. Wolański | 2011-2014 |
11. | P&W - Wpływ temperatury na zmianę sygnału oraz określenie wytycznych dla konstrukcji elektrod | Prof. P. Wolański | 2013 |
12. | RangEx - Investigations of Homogeneous Charge Compression Ignition in an innovative barrel engine, Norway Grants in the Polish-Norwegian Research Program | Dr inż. P. Mazuro | 2014-2017 |
13. | PWSat2-Launch - umowa z ESA - Europejską Agencją Kosmiczną | Mgr inż. I. Uwarowa | 2016-2019 |
Tabelka
Opis parametrów technicznych stanowiska badawczego „hamownia silnika turbinowego”
Opis parametrów technicznych stanowiska badawczego „hamownia silnika turbinowego”.
Silnik turbinowy śmigłowcowy GTD 350 przeznaczony do pracy w zespole napędowym śmigłowca PZL Mi-2